Peter Vos geldt als een van de meest creatieve
Nederlandse figuratieve kunstenaars uit de tweede helft van de 20ste eeuw en de
eerste jaren van de 21ste eeuw. Zijn tekeningen en prenten zijn dan ook
veelvuldig opgenomen in de collecties van o.a. het Rijksmuseum en het Centraal
Museum. Bij het grote publiek werd hij bekend door zijn werk als illustrator
voor de tijdschriften Propria Cures, Vrij Nederland en Hollands Maandblad.
Metamorfosen hebben gedurende Vos’ hele leven een
aantrekkingskracht op de kunstenaar uitgeoefend. Pas in latere perioden van
zijn carrière zou dit leiden tot een ware explosie van tekeningen naar de
eigenlijke – op Ovidius gebaseerde – metamorfosen. Figuren werden aanvankelijk
overwegend als op zichzelf staand ten tonele gevoerd, om decennia later, vanaf
ongeveer 1982, een rol te spelen in een volledig proces van
gedaanteverandering. De grote eruptie zou in 2003 volgen, toen Vos volgens
programmatische lijnen vele schetsen en tekeningen maakte van de metamorfosen
van Zeus, Philomela, Ascalaphus, Nisus, Tereus, Antigone, Ceyx, de Piëriden
ofwel de dochters van Piëros, de zusters van Meleager en diverse andere
personages uit het boek van Ovidius.
Op 7 maart 2013 opende in het Institut Néerlandais te
Parijs de tentoonstelling "Métamorphoses" met tekeningen van de
Nederlandse kunstenaar Peter Vos (1935-2010). Bij de expositie, georganiseerd
door de Fondation Custodia t/m 26 mei 2013, verscheen deze een volledig
geïllustreerde gebonden catalogus, in een Franse en een Nederlandse editie,
geschreven door Eddy de Jongh en Jan Piet Filedt Kok, uitgegeven door de
Fondation Custodia, de Hercules Segers Stichting en Uitgeverij THOTH. De
tentoonstelling reist door naar Museum het Rembrandthuis in Amsterdam van 8
juni t/m 6 oktober.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.